Wat Netflix ons kan leren over infographics

Een avond Netflix met je favoriete serie: gedachteloos – of juist ademloos – ga je van aflevering naar aflevering. Dankzij cliffhangers die je als vanzelf meenemen in de verhaallijn. Een goede spanningsboog is de basis voor elk verhaal. Zelfs als dat verhaal een infographic is!

Een infographic heeft een kop en een staart

Want hoe maak je een goede infographic? Niet door een willekeurige hoeveelheid data over je lezer uit te storten in elk geval. Ook al steek je nog zoveel energie in flitsende vormgeving: de lezer moet snappen wát je probeert te vertellen. En nieuwsgierig zijn naar het antwoord.

Dat betekent dat ook een infographic een kop en staart nodig heeft, én een spanningsboog die je lezer (~ kijker!) meeneemt.

Maak keuzes, keuzes, keuzes

Wat wil je met een infographic bereiken? Wat is je vertrekpunt? Wat is de grote vraag of uitdaging die je opwerpt? Pas na die keuze ga je scènes bouwen, data verzamelen en structureren.

Voor alle duidelijkheid: op dit moment heb je nog niets gevisualiseerd. Een infographic begint puur met denk- en schrijfwerk. Want elke conclusie kan nieuwe vragen opwerpen. Wil je de lezer-kijker onderweg niet kwijtraken, dan moeten de denkstappen tussen scènes logisch, begrijpelijk en verrassend zijn.

Staat je verhaal? Pas dan ga je de infograpic maken

Nu pas is het tijd voor de visuele uitwerking. En dan kan het nog alle kanten op. Want verhalen heb je in alle soorten en maten. Sommige passen in één plaatje. Andere smeken om een videographic.

Kortom: een infographic maken is zoveel meer dan een stuk tekst naar de vormgever sturen. Het vraagt een script, verhaallijn met spanningsboog én een ontknoping of cliffhanger.

De cliffhanger van deze blog?

Een belofte. In een volgende blog zetten we een aantal verschillende infographics op een rijtje!

Meer weten over infographics

Neem contact op met onze senior contentspecialist Erik via erik@fortelle.nl of bel (076) 530 24 30.

Tags:

Erik van Rosmalen About the author