Podcasts: waar vind ik ze en hoe zorg ik dat mensen gaan luisteren?

In deel 3 van deze mini-blogserie over podcasts behandel ik alle vragen die ik in de vorige twee bijdragen niet heb behandeld, maar waar je wel het antwoord op wil hebben. We gaan eerst even terug naar de basis.

Wat is een podcast?

Simpel gesteld – en ik volg in deze de omschrijving van Wikipedia: ‘een podcast is een audiouitzending waarbij het geluidsbestand op aanvraag wordt aangeboden door middel van webfeeds’.

Het is dus geluid (audiouitzending) dat doorgaans als mp3 (geluidsbestand) tot ons komt (aangeboden) door middel van de techniek van webfeeds (waarover verderop meer).

(Bij mp3 moet ik zelf nog altijd denken aan de tijd van Napster en het downloaden van mp3-tjes voor je mp3-speler (zó 2003). Een podcast anno nu wordt negen van de tien keer gestreamd, waardoor je dus zelf geen bestand op je hard drive hoeft op te slaan. Maar ik kan niet ontkennen dat het bestandstype van de podcast een mp3-format is.)

Wat hoor ik in zo’n podcast?

Interviews, reportages, monologen, uiteenzettingen, opinies. Over sport, cultuur, media, politiek, koken, fietspaden, cybersecurity, onopgeloste moordzaken. Van goede én slechte kwaliteit. Een podcast valt dus onder die grote paraplu die media heet, zonder dat er per se klassieke of grote mediabedrijven achter zitten. Iedereen kan podcasten.

Is een podcast een soort Uitzending Gemist voor radiozenders?

Nee. Je vindt in het steeds groter wordende aanbod aan podcasts inderdaad losse uitzendingen van radiostations. Maar de podcast is inmiddels uitgegroeid tot een op zichzelf staand fenomeen waarbij makers los van klassieke radiozenders hun uitzendingen publiceren.

Waar vind ik die uitzendingen?

Op je smartphone of tablet, voornamelijk. De grote muziekstreamingdiensten iTunes en Spotify hebben een aparte sectie waar je van allerlei podcasts kunt beluisteren. Andere populaire podcasts apps zijn Google Podcast, Castbox, Pocket Cast en Stitcher. Je vindt ze in je appstore. Maar podcasts zijn ook te vinden op de websites van de bedrijven die ze maken. Zoek je eenmaal naar podcasts, dan kom je ze overal tegen.

Moet ik betalen voor het beluisteren van podcasts?

Voor de uitzendingen op zich niet. Vaak moet je wel betalen voor het gebruik van een app (voor Spotify betaal je bijvoorbeeld 9,99 per maand, voor andere apps betaal je eenmalig een aankoopbedrag). De meeste apps hebben ook een gratis abonnement, maar dan moet je tussen de podcasts door wel naar reclame luisteren.

Stel ik wil een podcast maken. Hoe bied ik die aan?

Ik vertelde je eerder al dat één podcast, géén podcast is. Je wil een serie maken. Maar waar host je al die bestanden? Bij een hostingbedrijf. Ook daar zijn er meerdere van, zoals SoundCloud, Acast, Audioboom, Blubrry, Buzzsprout en Libsyn. Podcasts hosten op je eigen server kan, maar is niet aan te raden. Een server is snel vol en je moet zelf met een interface van je audiobestand aan de slag.

Wat kost het hosten van een podcast?

Op je eigen server niets, maar dat moet je dus niet willen. De gespecialiseerde hostingbedrijven rekenen, net als de apps om podcasts te beluisteren, diverse tarieven. Van een tientje per maand voor een instapabonnement tot 80 euro voor een uitgebreid abonnement. Hoe hoger de prijs, hoe meer mb’s je per maand kunt uploaden en hoe uitgebreider de diensten om je podcast te delen en gebruikersgegevens in kaart te brengen.

Hoe krijg ik mijn podcast onder de aandacht?

Het verspreiden van je podcast begint, zonder al te veel in detail te gaan, met de techniek achter RSS feeds. Elke keer als jij een nieuwe aflevering uploadt, zorgt de RSS feed er voor dat een podcast ook daadwerkelijk beluisteren is. The Podcast Factory gaat dieper in op RSS Feeds en podcasts. Bij de meeste hostingbedrijven en podcast apps is het een kwestie van één keer inregelen en de techniek doet de rest.

In de volgende blog laat ik zien van welke podcasts we hier bij Commond erg gelukkig worden.

Ontdekken hoe podcasts kunnen bijdragen aan jouw contentstrategie?

Neem contact op met onze contentspecialist Niels via niels@fortelle.nl of bel (076) 530 24 30.

Niels van den Hoven About the author