Drie redenen om géén infographic te maken
Infographics zijn fantastisch. Ze maken ingewikkelde materie zichtbaar met beeld. Zodat je hersenen het weer wat beter kunnen opslurpen, structureren én verwerken. We denken nu eenmaal steeds visueler en geven beeld meer aandacht dan tekst. Maar… het begrip ‘infographic’ is wel wat aan inflatie onderhevig.
Een plaatje bij een tekst? Infographic.
Twee pictogrammen op een pak melk? Infographic.
Nee dus.
En nee, ook een tekst die in kleurige blokjes wordt opgemaakt op je website, is géén infographic. Het ziet er prima uit, het consumeert ook best lekker. Maar het is en blijft een verkapte tekst in kleurige blokjes.
Wat is een infographic dan wel?
Een échte infographic beantwoordt in nagenoeg één oogopslag een complexe vraag. Misschien wel meerdere. Door vormgeving én een juiste structuur van informatie vertel je een verhaal dat een kijker gemakkelijk kan volgen.
De beschikbare data én de vraag die je ermee beantwoordt, daar draait het om. Een feit of gegeven illustreren bij een artikel is een goed idee, maar dan is het ‘slechts’ een illustratie. Een infographic neemt de lezer mee, vertelt hoe een proces verloopt of hoe een fenomeen zich ontwikkelt, ruimtelijk of in de loop der tijd.
Je moet dus vooral géén infographic maken…
- …om alleen maar je droge tekst te onderbreken.
Een goed verhaal leeft op van illustraties of foto’s. Maar een infographic is een verhaal op zich! - …wanneer je infographic zelf nog veel tekst nodig heeft.
Een infographic zou je juist tekst moeten besparen. De visuele elementen nemen je lezer mee naar je boodschap. Heb je te veel tekst nodig? Kijk dan nog eens goed of je vraagstelling wel klopt. - …wanneer je niet over genoeg ‘data’ beschikt om te visualiseren.
De grootste open deur van allemaal: zonder data geen infographic. En vergis je niet, ‘data’ is een breed begrip: cijfers zijn data, maar ook processtappen, geografische kenmerken, een tijdlijn, enzovoort.
Heb je materiaal in handen dat wel een échte infographic waard is? Dan is het tijd voor de volgende stap: een verhaallijn ontwerpen waarmee je de aandacht van de lezer-kijker trekt én vasthoudt. Waarover meer in mijn volgende blog!
Meer weten over infographics
Neem contact op met onze senior contentspecialist Erik via erik@fortelle.nl of bel (076) 530 24 30.