Voordelen content outsourcing_uitgelicht_htel (600 x 300)

4 voordelen van het uitbesteden van content

Als organisatie wil je gezien worden. Online en offline. Maar soms loop je bij het creëren van content vast of heb je geen inspiratie om tot het juiste idee of concept te komen. Contentcreatie uitbesteden ligt dan voor de hand.

Het uitbesteden van content noemen we ook wel content outsourcing. Content als verzamelnaam voor tekst, (bewegend) beeld, geluid of een combinatie. Denk aan (digitale) nieuwsbrieven, magazines, blogs of social media-posts. Derdejaars studente Communicatie Daphne Snijders deed in opdracht van Fortelle onderzoek naar het uitbesteden van content door organisaties. Daaruit blijkt dat ongeveer de helft van de organisaties content uitbesteden. Wat zijn de voordelen om content uit te besteden? De respondenten geven vier redenen.

1. Tijd winnen

Je wilt als organisatie overtuigende en relevante content maken en continu ‘in contact’ zijn met in- en externe doelgroepen. Maar je weet ook dat dit niet altijd een abc’tje is. Tijd speelt dan een belangrijke rol. Uit het onderzoek naar het uitbesteden van content blijkt dan ook dat organisaties voornamelijk externe contentspecialisten inschakelen vanwege tijdgebrek, zodat hun eigen focus op de core business blijven liggen.

2. Samen kom je verder

Geen of niet het juiste idee? Loop je vast bij het verpakken van je boodschap? Externe contentspecialisten komen met verassende invalshoeken waar jij zelf nog niet aan hebt gedacht. Door met specialisten te sparren, kom je op andere ideeën en inzichten en kun je continu nieuwe content delen met de buitenwereld.

3. Uitbreiden van competenties

Er is zeer veel keuze in content en communicatie-uitingen, online en offline. Die diversiteit vraagt om uiteenlopende competenties. Denk aan illustreren en animeren, het editen van video’s, het vormgeven van magazines of een informatieve en overzichtelijke website. Het ontbreken van specifieke competenties is een andere belangrijke reden om content uit te besteden, blijkt uit het onderzoek

4. De juiste snaar raken bij doelgroepen

Een boodschap vertalen naar pakkende content. Met de juiste tone of voice die past bij de doelgroepen. Hoe raak je de juiste snaar? Externe contentspecialisten zijn daar, mede door de diversiteit aan opdrachtgevers, zeer bedreven in. Zij kunnen buiten de organisatie staan en met een frisse en open blik naar de formulering en verpakking van de boodschap kijken.

Zelf graag sparren met contentspecialisten?

Neem contact op met Martijn of John via martijn@fortelle.nl of john@fortelle.nl of bel (076) 530 24 30.

John Brands About the author